+32(0)15 43 66 20info@uman.be

INEFFICIËNTIE KAN ZO GEWOON WORDEN DAT MEN HET NORMAAL GAAT VINDEN…

Toch zou met betrekkelijk weinig inspanningen de efficiëntie snel aanzienlijk kunnen verhoogd worden.

In onze cursus TEAM 2, Het Geheim van Efficiëntie,  staat  een definitie van efficiëntie van L. Ron Hubbard: Het niveau van vindingrijkheid dat iemand aan de dag legt om te bereiken wat gewenst is, zonder verspilling van tijd, personeel, materialen, enz.”

We bekijken hier enkele voorbeelden van hoe deze definitie vaak overtreden wordt, en dus tot inefficiëntie leidt, en wat er kan aan gedaan worden.

1. Een uitleg aanvaarden waarom iets niet (volledig) gedaan werd.
Sommige mensen zijn daar echt sterk in. Ze kunnen heel goed uitleggen waarom zij een opdracht niet hebben kunnen uitvoeren, en steken daar nog veel energie in ook. Ze hadden dezelfde hoeveelheid energie kunnen gebruiken om de opdracht gewoon uit te voeren.
De oplossing is heel simpel: aanvaard gewoon geen uitleg. Eis dat de dingen gedaan worden.

2. Toelaten dat fouten zich opstapelen – niet meteen ingrijpen en corrigeren.
Door niet meteen in te grijpen leeft de betrokken persoon in de waan dat wat er gedaan werd in orde is. En zal dus die fout(en) blijven maken. Dan wordt er opeens wel ingegrepen omdat het “te veel wordt”. Dit is heel verwarrend voor de persoon.
De oplossing is om van bij de eerste fout meteen in te grijpen. Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt om te corrigeren.

3. Onduidelijke opdrachten geven.
De persoon krijgt een opdracht maar omdat die niet duidelijk is, kan hij onmogelijk begrijpen wat er bedoeld wordt.
Het gevolg is:
– Ofwel gebeurt er niets – en de opdrachtgever is in de waan dat men bezig is de opdracht uit te voeren.
– Ofwel vraagt de persoon om verdere uitleg – automatisch verdubbelt dit het werk en het is een bron van tijdverlies
– Ofwel gaat de persoon doen wat hij denkt dat de opdracht was – met het risico dat hij er misschien helemaal naast zit.
De oplossing: herlees je opdracht vanuit het standpunt van de ontvanger. Zal hij het begrijpen? Kan wat je geschreven hebt verkeerd geïnterpreteerd worden?

4. Toelaten dat iemand anders buiten zijn domein treedt en zich met jouw zaken bemoeit.
Dit is de beste manier om een organisatie naar de vaantjes te helpen: iedereen steekt zijn neus in andermans zaken en “iedereen doet alles”… met het gevolg dat bepaalde zaken door niemand zullen gedaan worden.
De oplossing:  zorg ervoor dat iedereen exact weet wat er van hem verwacht wordt. En laat niet toe dat iemand zich moeit met de functie van een ander. Als dat gebeurt, grijp meteen en kordaat in.

5. De probleem oplosser van het bedrijf zijn.
Natuurlijk ken jij alles beter dan wie dan ook in het bedrijf. En je kan daar fier over zijn. Maar dat is nog geen reden om al de problemen op jouw bord te laten terechtkomen. Want dat is een zekere garantie om overwerkt te geraken.
De oplossing: Laat je medewerkers een oplossing zoeken voor de problemen die betrekking hebben op hun eigen functie en taken. Zo leren ze nadenken en creatief worden. Soms kan je er zelf nog iets uit leren!

Zelfkennis is het begin van de wijsheid

Wil je graag weten hoe het staat met jouw bekwaamheid om in dergelijke omstandigheden kordaat op te treden? Onze  Leiderschapsanalyse is de geschikte spiegel die uw kwaliteiten op dat vlak in kaart brengt.

 

Reageren op dit bericht