+32(0)15 43 66 20info@uman.be
IS HET NUTTIG OM TE MANAGEN OP BASIS VAN STATISTIEKEN?

Statistieken zijn in feite een weergave van de realiteit, in cijfers uitgedrukt. Er wordt wel eens gezegd “met statistieken kan je alles bewijzen”. Zo’n uitspraak komt er slechts als men ervan uitgaat dat men iets wil bewijzen. Daarvoor dienen statistieken niet. Ze zijn er enkel om een correct beeld van de realiteit te hebben, en vooral om een duidelijk beeld te hebben van de evolutie van de zaken.

Ron Hubbard definiëert statistieken als volgt: “Een statistiek is een aantal of een hoeveelheid  vergeleken met een eerder aantal of een eerdere hoeveelheid van hetzelfde.

Op die manier kan men in één oogopslag zien of een bepaald gebied vooruitgaat, gelijk blijft of achteruitgaat. Statistieken zijn dus een managementtool. Het grote voordeel is dat men zo alle discussies vermijdt. Feiten zijn feiten, cijfers zijn cijfers.

Hier volgen enkele veelvoorkomende fouten bij het werken met statistieken:

  1. De eerste fout is natuurlijk geen statistieken hebben.
    Dat is blindvliegen. Men bestuurt het vliegtuig zonder instrumentenbord. Het kan goed aflopen en het kan verkeerd aflopen – totaal onvoorspelbaar. Vaak horen we de uitleg: ik heb die statistieken niet nodig, ik weet hoe het met mijn bedrijf gaat. Mijn gevoel laat me zelden in de steek.” Wel, als een piloot enkel op zijn gevoel zou vliegen, zou de statistiek van vliegtuigongevallen snel de hoogte ingaan.
  2. Enkel met “hoofdstatistieken” werken.
    Daarmee heeft men wel de cijfers, maar dit geeft meestal niet aan in welke richting men tot de actie moet overgaan. Een eenvoudig voorbeeld: Het totale verkoopcijfer van het bedrijf is een hoofdstatistiek. Daarmee kan men bijvoorbeeld vaststellen dat de verkoop achteruitgaat. De vraag is nu: wat gaan we eraan doen? Als we daarbij de substatistiek “aantal verkoopgesprekken” zouden bijhouden, en men zou vaststellen dat die statistiek achteruitgaat, dan weet men meteen wat men moet aanpakken.
  3. Een neergaande statistiek rechtvaardigen, er een uitleg aan geven waardoor het aanvaardbaar lijkt.
    Dit is een fatale fout, want met zo’n houding wordt er natuurlijk niets gecorrigeerd. Voorbeeld: de komst van een nieuwe concurrent gebruiken als rechtvaardiging voor een dalende omzet.
  4. Onvoldoende zaken meten.
    Als je bijvoorbeeld een horecazaak hebt en je meet enkel het aantal bezoekers per dag en je baseert je strategie daarop, dan is dat zeer gevaarlijk. Als je weet hoeveel mensen er komen eten en hoeveel mensen er enkel iets komen drinken, dan kan je je strategie verfijnen en de juiste actie ondernemen.
  5. Niet vaak genoeg meten.
    Als je je bijvoorbeeld beperkt tot enkel de kwartaalcijfers, dan loop je natuurlijk ver achter de feiten aan, en heb je maar 4 keer per jaar de kans om bij te sturen. Hoe vaker er gemeten wordt, hoe beter. Als je wekelijkse of maandelijkse cijfers hebt, kan je sneller en gemakkelijker bijsturen, soms zelfs voordat het probleem effectief plaatsvindt.

Nog vragen? Stuur ons gerust een mailtje

Het U-MAN Team
015/34.25.66
info@uman.be

 

 

Reageren op dit bericht