+32(0)15 43 66 20info@uman.be

HOE BOUW JE WERKNEMERS LOYALITEIT OP
(DEEL 1)

In de huidige zeer competitieve arbeidsmarkt, is één van je grootste uitdagingen – als bedrijfsleider of manager – goede medewerkers aan te trekken én ervoor te zorgen dat ze in je bedrijf blijven.

Na al de moeite die je gedaan hebt om deze medewerkers binnen te halen en op te leiden, is er inderdaad niets meer frustrerend dan hen te zien vertrekken… naar de concurrentie.

Een goede manier om te begrijpen hoe je hen aan je bedrijf kan binden, is te kijken naar de redenen waarom een goede medewerker zijn werkgever verlaat. Waarom beslist hij een andere job te zoeken?

In dit eerste artikel, vind je een eerst antwoord op deze cruciale vraag:

Waarom vertrekken goede werknemers?

 

(1) VALSE VERWACHTINGEN
Een paar maanden na zijn indiensttreding, stapt een nieuwe medewerker je bureau binnen met de aankondiging dat hij je bedrijf wil verlaten. Als je hem vraagt wat de reden is, is er veel kans dat hij zal antwoorden: ”Ik had er eigenlijk iets anders van verwacht”.Een eerste, begrijpelijke, reactie is de werknemer de schuld te geven. Dat lost echter niets op. Onze aanbeveling is eerder een kijkje te gaan nemen naar je aanwervingsproces, in het bijzonder als dit probleem zich regelmatig voordoet.Een sollicitant begint al verwachtingen te ontwikkelen m.b.t. een bepaalde functie en bedrijf bij het eerste contact en zeker bij het lezen van de functieomschrijving. Als een job dan blijkt helemaal anders te zijn dan hij verwacht had, heeft dat heel vaak te maken met verkeerde of onvolledige informatie tijdens de rekruterings- procedure.

Wees daarom altijd zo transparant mogelijk in je functieomschrijving en tijdens de sollicitatiegesprekken. Wees niet bang om een exact beeld van de realiteit op te hangen zodat de sollicitant duidelijk begrijpt wat de inhoud van de functie is. Ongeschikte kandidaten zullen “weglopen”, terwijl de goede aangetrokken zullen worden door de uitdaging. En dat is uiteindelijk wat je wil.

Probeer nooit om een onjuist, te mooi beeld van de functie of het bedrijf op te hangen om goede kandidaten aan te trekken. Ze zullen je nadien hiervoor zwaar “bestraffen” door het bedrijf te verlaten zodra ze ontdekken dat ze bedrogen werden.

In ons volgend artikel geven we je tips over hoe je kan voorkomen dat kandidaten een verkeerd beeld krijgen van de realiteit en hoe je kan vermijden dat recente aangeworven medewerkers je voor onaangename verrassingen plaatsen. 
 

Tot heel binnenkort,

Dominique Duvocelle
Recru-Tec Specialist
U-Man Belgium NV

015/34.25.66

Wil je graag fouten bij het rekruteren vermijden, vraag dan gratis en vrijblijvend ons e-boek aan!
“De 10 Fatale Fouten bij het Rekruteren”

Een gemotiveerd medewerker is iemand die kan presteren. Het is dus van cruciaal belang om bij het rekruteren van nieuwe medewerkers de gemotiveerde kandidaten te kunnen onderscheiden van de niet-gemotiveerde kandidaten. Ons e-boek De 10 Fatale Fouten bij het Rekruteren kan je hier bij helpen.

 

 

Reageren op dit bericht