+32(0)15 43 66 20info@uman.be
HOE BOUW JE WERKNEMERS LOYALITEIT OP
(DEEL 3)

Onze twee vorige artikels gingen over valse verwachtingen – één van de belangrijkste redenen waarom een goede medewerker zijn werkgever verlaat – en over tips om deze te vermijden. In het derde deel van deze reeks artikels over het opbouwen van loyaliteit van je werknemers, hebben we het over een tweede factor die ervoor kan zorgen dat goede werknemers je bedrijf verlaten:

 

Gebrek aan aandacht

Veel werkgevers gaan ervan uit dat, eens aan het werk, de nieuwkomer zijn plan moet kunnen trekken. Ze schatten de capaciteiten van hun nieuwe medewerkers in aan de hand van de snelheid waarmee ze zich aan hun nieuwe werkomgeving en werkomstandigheden kunnen aanpassen. Ze beseffen echter te weinig dat een gebrek aan opleiding en coaching ervoor zorgt dat de nieuwkomers een groot deel van hun tijd zullen verliezen bij het zoeken van hun weg binnen het bedrijf.

Hoewel dit aanpassingsvermogen weliswaar een positief punt is, kan het feit dat je je nieuwe medewerkers aan hun lot overlaat sterke nadelen hebben. In functie van hun persoonlijkheid zullen ze anders reageren op problemen waarmee ze geconfronteerd worden in hun nieuwe job:

  • 20% vindt snel zijn weg en hanteert een werkwijze die aan je verwachtingen voldoet.
  • 20% geraakt binnen de 6 weken de draad kwijt in zijn job en presteert ondermaats.
  • 60% steekt meer tijd en energie in het achterhalen van wat gedaan moet worden en hoe het gedaan moet worden, dan in de effectieve uitvoering van zijn taken. Deze medewerkers verspillen een groot deel van hun tijd, van de tijd van hun overste en van jouw tijd. Niemand is gelukkig. Na een tijdje, begint het management te twijfelen aan de competenties van deze nieuwe werknemers.

Sommigen blijven op hun post, omdat ze op de een of andere manier erin slagen om de meest dringende en belangrijke zaken gedaan te krijgen. Maar ze ontwikkelen daarbij ook inefficiënte werkgewoontes en/of ongepaste reacties op moeilijke werkomstandigheden.

Een werknemer binnen de eerste 3 maanden verliezen kan het bedrijf veel geld kosten. Als je bovendien rekening houdt met de frustraties en het tijdverlies dat dit bij jou en andere managers binnen je firma kan veroorzaken, kom je vrij snel tot de conclusie dat het de moeite loont om de nodige tijd te nemen om ervoor te zorgen dat die werknemer operationeel en gelukkig wordt in zijn werk.

Al de inspanningen en de moeite die je gedaan hebt tijdens de rekruteringsprocedure, kunnen in een paar weken teniet gedaan worden alleen omdat er niemand was om genoeg aandacht te geven.

In ons volgend artikel zullen we meer in details bekijken op welke vlakken een nieuwe medewerker aandacht nodig heeft en hoe je dit kan aanpakken.

Tot binnenkort,
Dominique Duvocelle
Recru-Tec Specialist
U-Man Belgium NV
015/34.25.66

Wil je graag fouten bij het rekruteren vermijden, vraag dan gratis en vrijblijvend ons e-boek aan!
“De 10 Fatale Fouten bij het Rekruteren”

Een gemotiveerd medewerker is iemand die kan presteren. Het is dus van cruciaal belang om bij het rekruteren van nieuwe medewerkers de gemotiveerde kandidaten te kunnen onderscheiden van de niet-gemotiveerde kandidaten. Ons e-boek De 10 Fatale Fouten bij het Rekruteren kan je hier bij helpen.


 

 

Reageren op dit bericht