+32(0)15 43 66 20info@uman.be
HOE BOUW JE WERKNEMERS LOYALITEIT OP
(DEEL 4)

Onze drie vorige artikels gingen over valse verwachtingen – één van de belangrijkste redenen waarom een goede medewerker zijn werkgever verlaat –  en over gebrek aan aandacht. En over tips om deze te vermijden. In het vierde deel van deze reeks artikels over het opbouwen van loyaliteit van je werknemers, gaan we dieper in op het aspect “aandacht schenken aan je medewerkers” en waarom.

Gebrek aan aandacht (vervolg)

Een nieuwe werknemer die zich binnen de firma welkom voelt en aan wie men de nodige aandacht schenkt, heeft de neiging om sneller en beter te presteren, om zich sneller binnen het team te integreren. Er is bovendien meer kans dat hij bij vrienden en kennissen op een positieve manier over het bedrijf zal praten en dat hij een echte ambassadeur van je firma wordt bij klanten, business partners en leveranciers.

Men staat er niet altijd bij stil, maar als een werknemer van start gaat in zijn nieuwe job, komt er voor hem heel veel bij kijken.

Buiten het feit dat hij de functie onder de knie moet krijgen, moet hij  ook:

  • met zijn nieuwe baas leren omgaan,
  • zich in het bedrijf leren oriënteren,
  • de “onuitgesproken” cultuur van het bedrijf leren kennen,
  • kennis maken met de andere personeelsleden van de andere afdelingen,
  • ontdekken wie wat doet,
  • wennen aan zijn nieuwe werkomgeving en aan de interne beleidsregels,

Als je wilt dat zijn integratie in het bedrijf en in zijn functie vlot verloopt, zal je (en je team) hem daarbij moeten helpen.

Hoe? Hieronder vind je enkele suggesties die een vlotte inwerking en integratie zullen bespoedigen:

  • Maak van zijn eerste dag iets persoonlijks en unieks (bv. met een leuke welkom nota, bloemen, ballonnen,…).
  • Zorg ervoor dat hij door jou persoonlijk of een andere manager kort verwelkomd wordt;
  • Zorg ervoor dat hij van bij het begin over de nodige materialen (computer, telefoon, email,…) en documenten beschikt die op zijn functie betrekking hebben (functieomschrijving, werkinstructies, ….).
  • Bezorg hem via een onthaalbrochure de nodige informatie over je bedrijf: je visie/filosofie, de organisatiestructuur, de beleidsregels en alle nodige praktische informatie (uurregeling, veiligheid,…).
  • Wijs hem een buddy toe die hem zal helpen om kennis te maken met zijn nieuwe werkomgeving en bij wie hij terecht kan als hij vragen heeft.
  • Zorg ervoor dat hij (bv. via zijn buddy) een rondleiding krijgt en dat hij aan de rest van het team voorgesteld wordt.
  • Plan een duidelijk trainingstraject in zodat hij zijn taken zo snel mogelijk onder de knie krijgt: met duidelijke stappen en deadlines (tegen wanneer moet hij wat onder de knie hebben).
  • Indien van toepassing, plan voor hem een paar bezoeken bij klanten/leveranciers in om hem te helpen vertrouwd te geraken met de verschillende mensen waarmee hij te maken zal hebben in de uitvoering van zijn taken.
  • ….

Succes ermee en aarzel niet om contact op te nemen als je vragen hebt.
In het volgende artikel zullen we het hebben over een derde, veel voorkomende, reden waarom een goede medewerker kan beslissen zijn bedrijf te verlaten.

Tot gauw,
Dominique Duvocelle
Recru-Tec Specialist
U-Man Belgium NV
015/34.25.66Wil je graag fouten bij het rekruteren vermijden, vraag dan gratis en vrijblijvend ons e-boek aan!
“De 10 Fatale Fouten bij het Rekruteren”
Een gemotiveerd medewerker is iemand die kan presteren. Het is dus van cruciaal belang om bij het rekruteren van nieuwe medewerkers de gemotiveerde kandidaten te kunnen onderscheiden van de niet-gemotiveerde kandidaten. Ons e-boek De 10 Fatale Fouten bij het Rekruteren kan je hier bij helpen.

 

 

Reageren op dit bericht