+32(0)15 43 66 20info@uman.be
HOE BOUW JE WERKNEMERS LOYALITEIT OP
(DEEL 5)

Als we kijken naar de meest voorkomende redenen waarom een goede medewerker kan beslissen zijn werkgever te verlaten (zie onze vorige artikels over valse verwachtingen en gebrek aan aandacht), vinden we een andere factor:

GEBREK AAN WAARDERING

Dit gebrek aan waardering kan zich op verschillende manieren uiten:

  • Een zwak management – een gevoelloze manager die geen respect toont of niet luistert, die de medewerkers in de verkeerde functie zet, die de nadruk legt op de snelheid ten koste van de kwaliteit.
  • Een gebrek aan communicatie – van hogerhand naar beneden en tussen de afdelingen onderling; na fusies, enz.
  • Een gebrek aan erkenning – voor de geleverde inspanningen en bijdragen.
  • Een gebrek aan training/opleiding – geen of een té oppervlakkige opleiding.
  • Overdreven werkdruk – gevraagd worden om meer te doen met minder, teneinde de kwaliteit en de klantgerichtheid op te offeren om hogere cijfers te bereiken.
  • Een gebrek aan (hulp)middelen – ontoereikende benodigdheden, te weinig technische ondersteuning, gebrek aan personeel om de werkdruk te verlichten.
  • Een gebrek aan teamwerk – te weinig medewerking en betrokkenheid om het werk gedaan te krijgen; conflicten tussen afdelingen.

Nochtans, als medewerkers aanvoelen dat hun bijdrage gewaardeerd wordt, dat hun werkgever om hun welzijn bezorgd is, dat hij bereid is om hen te helpen wanneer en waar nodig, dan voelen ze zich meer betrokken en gemotiveerd. Ze krijgen meer voldoening van hun werk en ze zijn geneigd om beter te presteren.

Het zou een normale houding van het management moeten zijn om medewerkers te waarderen voor werk dat ze goed gedaan hebben, om hen te bevestigen voor hun bereidwilligheid om bij te dragen en om de zaken op te lossen. Toch is gebrek aan waardering iets waarover medewerkers vaak klagen: hun oversten zijn niet genoeg in hen geïnteresseerd!

Uw medewerkers zijn uw belangrijkste kapitaal. Laat hen dat ook zien en weten.

Tot gauw voor het laatste deel van deze reeks artikels over hoe je werknemersloyaliteit kan opbouwen.

Dominique Duvocelle
Recru-Tec Specialist
U-Man Belgium NV
015/43.66.20

 

Een gemotiveerd medewerker is iemand die kan presteren. Het is dus van cruciaal belang om bij het rekruteren van nieuwe medewerkers de gemotiveerde kandidaten te kunnen onderscheiden van de niet-gemotiveerde kandidaten. Ons e-boek De 10 Fatale Fouten bij het Rekruteren kan je hier bij helpen.

								
																
								

																								
								
							

Reageren op dit bericht