+32(0)15 43 66 20info@uman.be
HOE BOUW JE WERKNEMERS LOYALITEIT OP
(DEEL 6)

Last but not least. Dit zesde en laatste onderdeel van onze reeks artikelen over hoe je loyaliteit kan opbouwen bij je medewerkers raakt een gevoelig onderwerp:

GEBREK AAN LEIDERSCHAP

Om deze reeks artikels te beëindigen, zouden we ons kunnen afvragen: wat is de voornaamste reden waarom bekwame medewerkers hun werkgever verlaten? Het eenvoudigste en meest gecondenseerde antwoord op die vraag is hoogstwaarschijnlijk te vinden in één van de belangrijkste onderzoeken uitgevoerd door het adviesbureau Gallup (*). Bij deze studie werden een miljoen werknemers en 80.000 managers onderzocht. De resultaten werden gepubliceerd in het boek van Marcus Buckingham en Curt Coffman, “First Break All The Rules“.

De bevindingen: als je regelmatig goede medewerkers verliest, kijk naar hun rechtstreekse overste. Meer dan wie of wat ook is de directe leidinggevende de reden waarom werknemers in hun bedrijf blijven en openbloeien of…. waarom ze weggaan – met hun kennis, hun ervaring en hun contacten – vaak rechtstreeks naar de concurrentie.

“Mensen verlaten hun bazen, niet hun firma’s” schrijven de auteurs Marcus Buckingham en Curt Coffman. “Er wordt zo veel geld weggegooid – aan hogere salarissen, extraatjes, meer opleidingen – om ervoor te zorgen dat goede medewerkers blijven, terwijl personeelsverloop hoofdzakelijk een leiderschapsprobleem is”.

Word je in je bedrijf regelmatig geconfronteerd met personeelsverloop? Je eerste reflex zou moeten zijn naar de betrokken leidinggevende te kijken. Doet hij/zij je goede medewerkers vertrekken? De primaire behoeften van werknemers lijken veel minder te maken hebben met geld dan met de manier waarop ze behandeld en gewaardeerd worden. En dit hangt voor een groot stuk af van hun overste.

Een goed exitgesprek met de medewerker die beslist heeft je bedrijf te verlaten kan je heel veel leren…

Dominique Duvocelle
Recru-Tec Specialist
U-Man Belgium NV
015/43.66.20

(*) Amerikaans onderzoek- en adviesbureau, aanwezig in 20 landen en wereldwijd vooral bekend voor zijn opiniepeilingen.

Een gemotiveerd medewerker is iemand die kan presteren. Het is dus van cruciaal belang om bij het rekruteren van nieuwe medewerkers de gemotiveerde kandidaten te kunnen onderscheiden van de niet-gemotiveerde kandidaten. Ons e-boek De 10 Fatale Fouten bij het Rekruteren kan je hier bij helpen.

								
																
								

																								
								
							

Reageren op dit bericht