+32(0)15 43 66 20info@uman.be
KENNIS-VERANTWOORDELIJKHEID-CONTROLE

Bedrijfsleiders weten dat zij continue de nodige kennis moeten opdoen omdat zij, als puntje bij paaltje komt, verantwoordelijk zijn voor het bedrijf én de medewerkers, en omdat zij op een goede manier controle moeten kunnen behouden op de gang van zaken. 

Kennis, verantwoordelijkheid en controle kunnen op heel verschillende manieren gebruikt worden en zeker niet alleen op professioneel vlak.

Kennis slaat namelijk niet alleen op kennis opgedaan door studie of ervaring. Het kan ook betrekking hebben op “gewoon iets vernemen, zien of horen”. Als je een bepaalde informatie opvangt op wat voor manier dan ook, in wat voor domein dan ook, dan heb je eigenlijk meteen ook een bepaalde verantwoordelijkheid. Als je dan je verantwoordelijkheid niet neemt, is de kans groot dat er dingen fout lopen.

Met een paar voorbeelden wordt dit veel duidelijker.

  • Je verneemt dat een collega na zijn werk op vrijdagavond nog ‘iets’ gaat drinken. Je ziet zijn firmawagen – camionette regelmatig staan op de parking bij de “Ad Fundum”. Je zegt er niets van, ook al weet je dat alcohol en autorijden niet samengaan, het is ook tegen de beleidsregels in je firma. Je hebt die firmawagen al een paar keer gezien op die bepaalde plaats, net na de kantooruren. Je hebt er geen gewag van gemaakt, niet tegen de bewuste collega, niet tegen je baas. In het weekend verneem dat er ’s nachts een dodelijk ongeluk gebeurd is op 1 kilometer van café “Ad Fundum”. Even later check je de krant online en je ziet dat een camionette van je bedrijf betrokken was bij het ongeluk. Je collega heeft een ongeluk veroorzaakt door van zijn baanvak af te wijken. Jij bent niet de schuldige van dat ongeluk. Je had wel meer verantwoordelijkheid kunnen nemen door ervoor te zorgen dat je collega op het matje geroepen werd. Je had op die manier een heel constructieve rol kunnen spelen. Je was op de hoogte van een paar minder fraaie feiten, je had dus de kennis opgedaan, je nam geen verantwoordelijkheid en het liep uit de hand.
  • Je hoort in de coulissen dat een grote klant van je bedrijf overweegt om de samenwerking met je bedrijf te stoppen. Je doet of je neus bloedt, je zegt niets tegen je baas of tegen de commerciële directeur. Wat kan er nu gebeuren? Die klant stopt inderdaad de samenwerking en je bedrijf verliest in één klap een kwart van zijn omzet en moet als gevolg daarvan een aantal mensen laten afvloeien. Als je wel had ingegrepen en de directie op de hoogte had gebracht van je informatie, dan hadden er tijdig stappen kunnen ondernomen worden om de situatie recht te trekken (door aan te pakken wat er moest aangepakt worden) en om de klant te overtuigen om verder te werken met je bedrijf. Je had de kennis, je deed er niets mee en het liep faliekant af.
  • Je merkt dat een machine niet zo goed afgesteld werd. Je zegt niets tegen je collega. Een paar dagen later treedt er een panne op in de productie en wordt een groot aantal producten afgekeurd wat een serieuze financiële kost betekent voor het bedrijf. Je wist ervan, nam geen verantwoordelijkheid en het liep fout, de situatie was niet meer onder controle.

Wat moet je dan wel doen in zo’n gevallen? Je verneemt iets, je hebt de verantwoordelijkheid om er iets aan te doen. Dat “iets” doen kan zich beperken tot het aanspreken van de betrokken persoon en hem te wijzen op zijn plichten. Het kan ook inhouden dat je een leidinggevende informeert die het dan verder opvolgt en hopelijk correct afhandelt. Je moet niet per se alles zelf oplossen. Het volstaat soms om een eerste stap te zetten om zo erger te voorkomen.

Hier volgt een citaat van L. Ron Hubbard: “We leven in een tijdperk van ‘beschaving’ waar het normaal is geworden dat het de mensen niet kan schelen wat er om ze heen gebeurt. …Het doet er wel degelijk toe wat er om je heen gebeurt.”

Nog vragen? Stuur ons gerust een mailtje

 

Het U-MAN Team
015/34.25.66info@uman.be

 

 

Reageren op dit bericht