+32(0)15 43 66 20info@uman.be
WAAROM COMMUNICATIE TEGEN DE VERKEERDE PERSOON NEFASTE GEVOLGEN HEEFT

Dat ‘verkeerde’ communicatie wel degelijk bestaat, is genoegzaam bekend. Communicatie kan bovendien op verschillende manieren ‘verkeerd’ zijn. In deze tip behandelen we één bepaalde soort van verkeerde communicatie, namelijk communicatie tegen de verkeerde persoon. Dat is met andere woorden ‘roddelen’.

Wat is het precies en waarom is het zo negatief en zelfs ronduit destructief?

Het gaat hier over negatieve communicatie over iemand anders tegen nog een ander persoon.  Dit kan best geïllustreerd worden aan de hand van een paar voorbeelden.

Voor alle duidelijkheid moeten we toch eerst wat voorbeelden geven die absoluut niet verkeerd zijn. Iets positiefs zeggen over iemand anders is nooit een probleem. Je mag altijd iets positiefs zeggen over iemand. Daarmee berokken je geen schade, integendeel. Je maakt de persoon waarover je iets positiefs zegt zelfs sterker. Hier volgt een lijstje van positieve dingen die je kan zeggen:

  • Hij is een keigoede verkoper.
  • Zij is wel heel goed in het selecteren van de juiste kandidaten.
  • Die magazijnier kent zijn magazijn op zijn duimpje en bovendien is zijn zone piekfijn in orde.
  • Die receptioniste is nu eens altijd vriendelijk als je belt.
  • Enz.

Negatieve communicatie daarentegen richt veel schade aan. Hier volgt ook een lijstje om duidelijk te maken wat negatieve communicatie is.

  • Piet heeft weer bijna niets verkocht deze week.
  • Dat bedrijf zit echt in de problemen.
  • Ik heb horen zeggen dat Jan gestolen heeft.
  • Enz.

Als je zoiets zou zeggen tegen de verkeerde persoon en niet tegen de betrokken persoon, dan wordt het heel nefast. Hierna zie je hoe dat komt.

  • Je bent de baas van het bedrijf en verkoper Piet heeft niet veel verkocht deze week. Dat klopt, het is een feit. Je zegt tegen Maarten, de office manager dat Piet weer bijna niets verkocht heeft deze week. Wat is nu de toegevoegde waarde van zo’n opmerking? Wat moet Maarten daar mee? Hoe verandert zijn ‘idee’ over Piet, onder invloed van jouw opmerking over Piet. De kans is heel groot dat Maarten nu niet meer zo’n positief beeld heeft over Piet. En Piet’s verkoop wordt er niet beter door. Je hebt het namelijk niet met Piet opgenomen. Kortom, je verzwakt anderen door negatief over hen te praten. Je verzwakt bovendien ook jezelf.
  • Als een verkoper van bedrijf X bij jou een negatieve opmerking maakt over concullega Y, in de stijl van “Bedrijf Y zit echt in de problemen”, wat denk je dan meteen? Jouw beeld over bedrijf Y wordt ongetwijfeld negatief beïnvloed door wat de verkoper je net gezegd heeft. Toch zegt die verkoper ook heel veel over zichzelf door die roddel de wereld in te sturen. Als die verkoper namelijk bij jou buiten stapt zonder bestelling, dan zal hij misschien kritiek leveren op jou bedrijf. Hij maakt zich toch niet populair door kritiek te leveren op de concurrentie.
  • Je collega Jan stapt op het einde van de dag met een doos papier naar zijn wagen. Je ziet dat gebeuren en zegt op dat moment niets tegen Jan, je gaat ook niets vragen aan Jan maar je legt ’s avonds in geuren en kleuren aan je partner thuis uit dat Jan “zo te zien” de firma besteelt. Hoe denkt je partner nu over Jan? Misschien heeft Jan helemaal niet gestolen. Hij helpt met de opbouw van een beurs en neemt daarom al wat promo-materiaal mee. Jammer genoeg loopt je partner nu rond met het idee dat Jan een dief is. En als Jan op een later moment bij je thuis op bezoek komt, zal er waarschijnlijk wel wat argwaan zijn. Je partner zal er niet helemaal gerust in zijn.
  • Enz.

Roddelen laat sporen na. Het is nefast voor de persoon waarover geroddeld wordt, het is ook nefast voor de persoon die de roddel de wereld in stuurt. Het is misschien de waarheid, jammer genoeg heeft het geen toegevoegde waarde.

Hoe pak je het dan wel aan?

Praat met de betrokken persoon en doe dat onmiddellijk als je merkt dat er iets niet naar wens verloopt. Start vooral met het stellen van een vraag, in plaats van onmiddellijk al met een oordeel (vaak een fout oordeel) naar buiten te komen. En hou dan voor ogen dat je de andere persoon wil helpen. Praat niet over mensen, praat met mensen!

Veel succes met het toepassen van deze tip. Goede communicatie leidt in alle situaties tot betere resultaten.

Hartelijke groeten en tot de volgende keer!

Roger Van Loocke
Algemeen Directeur

Reageren op dit bericht